• De biep, een leerzame ontdekkingsplek

    Onmisbaar voor een goede taalontwikkeling...
  • Verhalen als thema

    Een anker voor taal-activiteiten....
  • Werken in hoeken

    Rollenspel in hoeken stimuleert het gebruik van taal...

Intensieve Taalklassen werkt!

Nieuws

  • Project verkeer op de Prinses Margrietschool

    Dit schooljaar hebben wij aan het thema verkeer gewerkt. We zijn eerst naar het drukke kruispunt geweest. Hier hebben we naar het verkeer gekeken. Op het kruispunt staan stoplichten. En bijna iedereen stopt voor rood, één mevrouw op de fiets reed door rood! Bij het kruispunt zagen we vrachtauto’s, bussen, auto’s, aanhangers, motoren, een tractor, scooters, fietsers en wandelaars. Alle voertuigen hebben wielen. De wielen van vrachtauto’s, bussen en tractors zijn heel groot en dik. Als wij naar school gaan wachten we vaak bij het kruispunt. Het is daar altijd druk en gevaarlijk.

    Wielen zijn rond en rond, als wielen rijden gaan ze rond.

    Over de weg, over het fietspad en over de stoep.

    In de klas hebben we veel geleerd over het verkeer. We hebben van onze stoelen een bus en ook een trein gemaakt. En iedere keer was iemand anders de chauffeur of de machinist. En in de trein komt de conducteur je kaartje controleren.

    Er is niet alleen verkeer op de weg. Er zijn ook vliegtuigen in de lucht, en dit heet luchtverkeer. In de cockpit van het vliegtuig zit een piloot en ook een 2e piloot. En in het vliegtuig werken stewardessen. Je neemt je bagage mee in een koffer en je knuffel doe je in je rugzak.  Met een vliegtuig kan je heel ver reizen.

    Van grote lege flessen hebben we vliegtuigen gemaakt. Een vliegtuig heeft 2 vleugels net als een vogel. Er bestaan zelfs roze vliegtuigen. Na het verven van de vliegtuigen gingen we ramen, de cockpit, de passagiers en trappen op de vliegtuigen tekenen. Met deze vliegtuigen kan je echt spelen en hoog vliegen.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • schaduwtheater

    Het zingen van liedjes is enorm ondersteunend bij het leren van nieuwe woorden.
    Samen met de groep van juf Wilma zingen de kinderen van de taalklas iedere maandag- en dinsdagmorgen liedjes in de kleuterhal.
    In de taalklas herhalen we de nieuwe liedjes regelmatig, zodat de kinderen de liedjes én de woorden die erin voorkomen goed onthouden.

    De kinderen beleven veel plezier aan het samen zingen. We besloten daarom voor de papa’s en mama’s op te  treden, zodat zij ook konden genieten van die leuke liedjes.
    Dit deden we in de vorm van een schaduwtheater. De kinderen maakten van papier de schaduwfiguren en ik plakte ze vast op karton en lange stokken.
    De bomen waren de kinderen zelf. De kinderen mochten afwisselend achter het doek de schaduwen maken en  voor het doek liedjes zingen.
    Natuurlijk moest er ook een uitnodiging worden gemaakt; een mooie manier om met letters aan de slag te gaan.

    En toen was het zover; eerst traden we op voor de groep van juf Wilma en aan het eind van de middag kwamen de ouders naar de voorstelling kijken.
    Wat een trotse koppies! Van de kinderen én van de ouders!

  • muziek en dans in de taalklas

    In de taalklas hebben we liedjes geleerd waarop we kunnen dansen en muziek kunnen maken. We hebben veel plezier samen, je moet goed opletten wanneer je aan beurt bent met je instrument en we leren al zingend en dansend nieuwe woorden en zinnen.

    Op deze manier worden spelenderwijs woordenschat en taalvaardigheid vergroot en sociale ontwikkeling en executieve functies gestimuleerd.

      Lees verder

  • samen lezen, luisteren en genieten van een verhaal

    Het schooljaar zijn wij gestart met het thema: Weet je wie ik ben?

    In de themabrief die met de kinderen en ouders mee naar huis ging stond het volgende stukje:

    Weet je wie er bij mij in huis wonen? Weet je wat mijn lievelingsknuffel is? Dit thema gaat over onszelf, ons gezin en onze familie. Ook gaan we elkaar goed leren kennen in de klas. De huishoek wordt ons huis. We gaan het huis opnieuw inrichten. Samen gaan we bedenken wat we nodig hebben. We gaan boodschappen doen, de tafel dekken, schoonmaken en allerlei dingen die in ieder gezin plaats vinden. Als afsluiting van het thema maken we allemaal iets lekkers. Dit eten wij dan feestelijk samen met de kinderen en ouders.

    Samen lezen, luisteren en samen aan de verteltafel:

    • Waar gaat het verhaal over, wat is de titel en kan je al voorspellen waar het boek over gaat? Wij lezen elkaar verhalen voor en je mag op de stoel van de juf zitten.
    • De verteltafel: luisteren naar het verhaal, platen op de juiste volgorde leggen en het verhaal samen uitspelen
    • Samen met papa of mama lezen bij de inloop op dinsdag ochtend
    • Logo 3000 woorden oefenen via het prowise bord. Memory is het leukste spel!

    Het was een thema die heel dicht bij ons stond.

by Max
Alle rechten voorbehouden - Intensieve Taalklassen Apeldoorn 2017 - Disclaimer - Privacy - Alle voorwaarden