Informatie over lezen
Geplaatst in Klassen, Rietendak op vrijdag 30 september 2016Dit schooljaar heeft de Rietendak gekozen voor een taalklas in groep 4.
Een van de doelen: Het leesniveau zo snel mogelijk op orde brengen.
Om te kunnen lezen, gebeurt er van alles in je hoofd, in je hersenen op verschillende plekken. Met een weg worden ze verbonden om goed te kunnen samenwerken. (zie schema)
Als de weg niet of onvoldoende klaar is, moeten we de weg repareren. Dit weten nu alle taalklas kinderen en hun ouders. Dit repareren, het oefenen van het samenwerken in de hersenen, kan door 2-handige oefeningen, zoals touwtjespringen, tollen met 2 tollen en 2 handen, jongleren met 2 ballen enz.
Naast intensieve leesoefeningen gaan we 3 x per week meskeren. Dat betekent lussen tekenen met 2 handen aan weerszijden van een rechtopstaand bord, van voren naar achteren. (zgn Meskerbord). Dit kan ook op een deur met tekenbladen aan elke kant.
De hersenen oefenen zo het samenwerken. We doen dit thuis en op school.
Na de herfstvakantie hopen we dat alle taalklas kinderen een niveau omhoog zijn gegaan.
Bron: Dyslexie en touwtjespringen van Marijke van Vuure