Kinderboekenweektentoonstelling: Elke kleuter zijn eigen boek

Dit schooljaar wordt de ITK op de Meester Lugtmeijer anders vormgegeven dan de voorgaande jaren. De leerkracht van de ITK is op maandag en dinsdag in de kleutergroep, samen met de groepsleerkracht. Dat heet co-teaching. Zo wordt er nog meer samengewerkt bij het vormgeven van het (intensieve) taalonderwijs. Op de foto’s staan zowel kinderen die in de taalklas zitten, als kinderen die er niet in zitten.

Het eerste thema van het nieuwe schooljaar was natuurlijk FEEST.

CIMG5051     CIMG5033

Omdat in alle groepen op school actief vormgegeven is aan zowel dit thema van de Kinderboekenweek als aan het (voor)lezen, hebben we dat afgesloten met een Kinderboekenweektentoonstelling. Alle ouders en belangstellenden van alle kinderen waren welkom om in de hele school te kijken wat er gedurende deze weken gedaan is.

In de kleutergroepen hebben alle kleuters onder andere hun eigen boek gemaakt: ………..‘s feest. Dit naar aanleiding van het prentenboek: Fabian’s feest. Zo zijn in groep 2 de afbeeldingen van het verhaal in volgorde gelegd en opgeplakt. Andere bladzijden zijn deels ontstaan uit gerichte opdrachten als: naar welk feest wil je gaan, of: welke kleren doe je aan naar een feest? Vaak werden de beelden die het kind maakte aangevuld met het bijbehorende verhaal van het kind. Omdat een kleuter nog niet kan schrijven, schrijft de juf er dat bij. Ook is er op de IPad gewerkt met de app: Fabians Feest. Terwijl de kinderen in tweetallen met deze app een afbeelding van hun eigen feestje maakten, vertelden ze wat ze aan het doen waren. De afbeelding die zo ontstond is samen met het opgetekende verhaal in het boek terecht gekomen.

Tijdens de kinderboekenweektentoonstelling werd alles wat gemaakt is tijdens deze thema weken tentoongesteld. Ook de boeken werden gepresenteerd, en de kinderen zetten hun handtekening op de kaft. Daarna konden de kinderen dit voorlezen aan hun ouders. Natuurlijk waren ook de andere bezoekers en kinderen op school heel benieuwd naar wat de kleuters gemaakt hadden. Zo krijgt het maken van een verhaal van een jong kind niet alleen een betekenis voor de kleuter zelf, in het moment dat het gemaakt wordt. Maar krijgt het ook de functie die het verdient: een hulpmiddel bij het vertellen van jouw verhaal aan iemand anders.

Voorlezen aan andere kinderen

Voorlezen aan andere kinderen

Kinderboekenweektentoonstelling in de ITK

Kinderboekenweektentoonstelling in de ITK

by Max
Alle rechten voorbehouden - Intensieve Taalklassen Apeldoorn 2018 - Disclaimer - Privacy - Alle voorwaarden