Ontdekkend op weg naar basiskennis voor reken-wiskunde
Geplaatst in Het Kompas, Klassen op dinsdag 12 januari 2016In de taalklas wordt ruimte gemaakt voor eigen initiatief en ontdekken. Tijdens het buitenspelen hadden we al een tijd geleden bladeren verzameld om in de klas mee te spelen. Twee jongens vroegen: mogen we ook water bij de bladeren doen? We hebben gedurende een dag gekeken wat er gebeurt met het water dat bij de gedroogde bladeren gedaan was.
En maar roeren in de bladersoep die ontstond. Geregeld hebben we het water in buisjes gedaan. Er werd ontdekt dat de kleur van het water verschillend was.
Daardoor ontstond de onderzoeksvraag: Hoe kunnen we het water nog donkerder maken? Moet er dan meer water bij? Of iets anders. Uiteindelijk bleek er meer blad bij te moeten.
Tegen het einde van de dag hadden we buisjes met water van licht naar donker. Elk kind wilde deze buisjes van licht naar donker of andersom leggen. Dit is uitgebreid met behulp van het programma Gynzy op het touchscreen. Daar werd gevraagd: wat is lichter of wat is donkerder. Als laatste is pas de stap gezet om plaatjes van licht naar donker in de goede volgorde te zetten.