Werken met ijs
Geplaatst in Meester Lugtmeijer op dinsdag 31 maart 2015IJsklontjes kun je voelen met en zonder handschoen aan. Waarnemen en verwoorden van die waarneming. Wat kan er nog meer met ijsblokjes? Als je ijsblokjes laat glijden over de vloer in de gymzaal, hoe ver komen ze dan? En zijn er ook andere materialen die verder kunnen glijden, of minder ver? Hé, we kunnen met ijsblokjes op de vloer schrijven. We kunnen ze over de richel van een ouderwets schoolbord laten schuiven, en dan kijken hoe hard er geschoven moet worden zodat het ijsblokje wél aan de andere kant van de richel eraf valt.
Behalve ijsklontjes hebben we ook ijshandschoenen gemaakt door een latex handschoen met water in te vriezen. Daarmee zijn we gaan experimenteren. Hoe kunnen we er ijs afkrijgen. Met een tang, een hamer, een schaar, een schaaf? Elke kleuter doet dat anders, en geeft zelf invulling aan de ruimte die hij krijgt om te ontdekken.
Aansluiten op de eigen belevingswereld, van alleen maar kijken of voelen, of bepaalde activiteit eindeloos herhalen – heel passend bij bepaalde ontwikkelingsfase in de kleuterleeftijd – tot van alles proberen en vragen stellen om vervolgens op onderzoek uit te gaan.
Aansluiten op de zone van de naaste ontwikkeling: de ene leerling ziet een andere leerling iets doen en wil dat nadoen, wil dat ook proberen en leren.