Woeste Willem

In de taalklas en in de onderbouw van het Web (locatie De Gentiaan) zijn wij dit schooljaar gestart met het thema ‘Woeste Willem’. Woeste Willem is een gepensioneerde zeeman die graag alleen woont in zijn zelf gemaakte boothuis. Hij is nukkig en wil geen contact met ‘landrotten’. Frank, een 5 jarig jongetje, krijgt een mooi en bijzonder contact met Woeste Willem. Het boek is een aanrader voor de onderbouw, en geeft veel mogelijkheden om de  woordenschatontwikkeling uit te breiden!
Het verhaal hebben we in de klas goed kunnen spelen in het boothuis van Woeste Willem, aan de verteltafel en op het zelf getimmerde vlot met zeil van Woeste Willem. Iedere dag waren er actieve Willems en Franken in de klas en op de gang aan het werk of aan het spelen. Tijdens het thema zijn we met het pontje naar Deventer geweest. Er was veel wind en we zagen prachtige golven. Als echt piraten hebben we de enige echte Woeste Willem ontmoet. Hij was net terug van een wereldreis! Woeste Willem vertelde hoe spannend en mooi het was om over de oceanen te varen. We hebben hem uitgezwaaid, hij ging weer naar zijn boothuis. Vanaf de grote brug konden we hem nog heel lang zien varen op de rivier. Als je zo hoog op de brug staat zie je ook goed de kade en de oever langs de rivier!

IMG_4352     IMG_0679

 

Regelmatig werken wij in ons ‘taalschriftje’. Over een uitstapje of een andere activiteit maken we een tekening. Bij deze tekening vertellen we het verhaal. Soms vertellen we een kort verhaal en een andere keer is het weer langer. Het is ook grappig om het spannend te maken. En uit het verhaal kiezen we een woord dat we na stempelen. We vinden het heel leuk om om in ons ‘taalschriftje’ te werken.

foto

 

In klas hebben we heel veel knopen! De Action heeft ze regelmatig in de aanbieding. Met deze verscheidenheid aan knopen wordt vaak gespeeld en gewerkt. We leggen ze regelmatig neer tijdens ‘de inloop’. Kinderen en ouders zijn altijd enthousiast bezig en ze gebruiken veel taal! Bij een ouderbijeenkomst, met ouders en kinderen, hebben we de vele mogelijkheden van de knopen laten zien en horen. Je kan met knopen; ruilen, tellen, verzamelen op kleur, dikte, grootte, aantal gaatjes, van groot naar klein enz.  Knopen zijn uitnodigend om actief taal te gebruiken! Aan de ouders hebben we gevraagd om een glazen potje met deksel met hun mee te geven. Deze potjes hebben we gevuld met knopen, om ook samen thuis, met de knopen te spelen. We geven een brief mee met allemaal tips en spelletjes. En na een poosje komen de knopen weer terug naar school. Het is groot succes!

foto-2

 

 

by Max
Alle rechten voorbehouden - Intensieve Taalklassen Apeldoorn 2018 - Disclaimer - Privacy - Alle voorwaarden